minkaralillaponny.blogg.se

- Yddsa's gymnasiearbete, 2016, Realgymnasiet i Uppsala

Brego - 03


1 februari
Brego var tidigare tränad i western och där efter omskolad till vanlig ridhäst. För mig är första mötet mellan häst och ryttare viktigt och då jag aldrig har träffat eller hanterat Brego förut tar jag det till min fördel att han ska få en positiv syn på mig från början. Jag hämtar Brego i hagen, knäpper fast grimskaftet. Jag klappar och pratar på honom innan vi lämnar hagen. När jag gör i ordning honom försöker jag ta det lugnt och pratar och klappar på honom hela tiden, även om jag ligger lite efter i planeringen.

Jag har inget mål med dagens lektion, jag vill bara känna på hur Brego är att rida. Jag rider Brego på ett cavemore, vilket ger mig möjlighet att variera och kombinera trycket på nosryggen med hävstång om den förhållningen skulle vara nödvändig. I cavemore slipper han det obehagliga trycket i munnen som bettet ger. Utöver detta har jag bara sadel och lindor. När vi börjar skritta håller jag bara i kapsontygeln och låter hack-tygeln hänga. Jag gör jag många halter och ser hur han reagerar på tränset. Att Brego har tränats i western är en fördel då det har gjort honom känslig för hjälperna. Brego lyssnar bra, stannar för trycket och vänder lätt för skänkeln. När och jag kortar typeln och börjar trava så börjar Brego gå snett, ojämnt och lite spänt. Jag ger honom lång tygel igen och han slappnar genast av. Jag bestämmer mig för att han får gå så resten av lektionen bara för att få vänja sig vid tränset. För att han ska känna mindre obehag lättar jag på nosdelen då den ändå inte har någon effekt på långa tyglar. Jag har tränat både akademisk och engelsk ridning, det hjälper mig mycket då det har lärt mig att rida mycket med sätet. Den akademiska ridningen har även gett mig en mjuk hand och lugnet vid ridningen. Mina brister i ridningen är att jag inte har en så bra balans när jag rider lätt. Jag gärna blir framåtlutad för att hitta balansen och att jag trycker fram axlarna istället för att dra dom tillbaka. När jag hamnar i obalans gör Brego desamma och börjar gå på sniskan igen. Det går lättare när jag sitter ner i traven och Brego blir mer avslappnad. Brego går med halsen lågt och är lite framtung i traven.

Under lektionen tärnar vi på att stå i två-punkt-sits och tre-punkt-sits. Jag anpassar uppgiften efter Bregos behov och rider mest lätt för att han ska slappna av – fortfarande hela tiden på långa tyglar. Vi varierar väldigt mycket mellan trav, skritt och tempoväxlingar. Vi håller allting väldigt enkelt. Han har något svårt att komma igång igen efter en avsaktning. En bit in på lektionen tar vi två galoppfattningar på volterna. Han har något svårt att fatta galopp, men att det inte finns något stöd av bett/kapson kan vara en påverkande faktor. Galoppen är lång och håller inte riktigt ihop. Där efter fortsätter vi trava runt på spåret och fortsätter göra volter. Brego känns lugn och jag börjar korta tyglarna lite i taget. Har verkar ha lätt att samla ihop sig.

På lektionen tränar vi även markarbete. Vi travar över bommar på långsidorna och där efter två små kavalettihinder på kanske 30 cm i galopp. Vid det här lagen har jag Brego på relativt korta tyglar. Efter hindrerna drar han ner huvudet och tappar balansen lite. Utifrån vad jag upplever så tror jag inte att Brego har hoppat alls innan han kom till Säva. Vi hoppar två gånger i trav sen tycker jag att det räcker. Brego behöver mer grund i dressyren innan han börjar hoppa.

När vi travar av har jag kortat upp kapsontygeln och Brego tar stöd på den. Han är vid det här laget helt avslappnad, trampar på i en lagom takt och går i en låg form. Jag är mycket nöjd med hästen och dagens lektion. Ser fram emot att få fortsätta jobba med honom.

En långsiktig plan för Brego skulle jag ta träningen i små steg och för det första bara låta honom vänja sig vid Cavemoret, kanske bara till en början rida ut på det och göra det till något positivt. Där efter skulle jag börja lägga in dressyrarbete – lätta övningar precis som vi har gjort idag och få honom att rulla på av egen motor. Han måste lära sig att komma igång efter avsaktningar, tror det handlar mycket om att det fattas balans. Balansen kommer förhoppningsvis förbättras när han får igång sina bakben. Sen kan vi börja med samlande rörelser och lära honom att få benen under sig. I galoppen behöver han först lära sig var galoppskänkeln betyder, hitta balansen och rulla på. När Brego har lärt sig grunderna kan vi börja lägga in bommar och cavalettis för att lära honom att lyfta på benen. I hoppning behöver han få upp huvudet mer. Man kanske ska löshoppa för att se om han dyker likadant efter hindrerna utan ryttare och därav se vad den störande faktorn är – Ryttaren eller något annat? Han verkar det är roligt och spännande att hoppa men är ändå lugn enda fram till hindret. Han behöver även få mer fart efter hindrerna, då kanske han fokuserar mer framåt än nedåt – det skulle nog påverkas när har fått rullning på bakbenen i dressyren. Hur långa och många pass Brego bör gå beror ju självklart helt på hur hårt han ska gå/har gått och vad man ska träna/har tränat på. I början kanske han bara bör gå ett eller två par lugna pass om dagen.


3 februari
Ridpass två hölls också väldrigt enkelt. Red endast 20 minuter på ganska lång tygel på volter och fyrkantspår. Brego tog lite stöd på kapsonet nästan direkt. Han var lugn något svårt att få igång. Vi avslutade ridpasset med en skrittur runt banvallen.


5 februari
Tredje ridpasset började handla lite mer om första steget på träningen. Började med att värma upp i skritt och trav på volter och fyrkant. För att klämma åt lite extra och få fart på honom galopperade vi två fulla långsidor. Efter det kom han fram bättre. Efter det höll vi oss på en volt där vi travade och galopperade. I galoppen gjorde jag försök att korta upp honom lite och han svarade okej, men behövs fortfarande mer tempo. Började korta upp tygeln så att den var helt sträckt och även lite på hacktygeln. Han börjar ta den possitivt.

 

8 februari
Fjärde ridturen red vi ut i grupp. Brego verkade glad och ville gärna gå före hästen framför. Vi höll oss på tredjeplats. Det var mycket skritt, Brego lydde bra på tränset och tog stöd. Lugn i traven. Vi var sist i ledet när vi galopperade och Brego körde ner huvudet och bockade. Skritt hem.


9 februari
Andra ridpasset i grupp. Idag var det fokus på hoppning. Visste inte hur mycket vi skulle vara med men beslöt mig för att prova att hoppa ett litet skutt. Vi värmde upp på bommar och Brego höll helt okej takt och tempoi traven – lite ojämn i början som vanligt. I galoppen började han bocka direkt men slutade efter tillsägelse. Vi hoppade ett litet hinder på ca 40 cm i trav och det gick bra. Brego bockade inte så vi fortsatte hoppträningen med en kombination på samma höjd, först på två hinder sen på tre. Ibland försökte han köra ner huvudet men var snab b på att driva på och ta upp hans huvud. Vi hoppade en liten bana i trav. Tre-kombination, Snett igenom kryss, två hinder – två räcken - längs långsidan. Något instabil efter några hinder men lät bli att bocka när jag drev på efter hindrena. Avslutade träningen med långsidan – oxer och räcke. Kom in i trav och hoppade räcket i galopp. Han hoppade något tidigt så språnget blev lite konstigt men vi nöjde oss så.


10 februari
Idag var det rent utav sagt kaos. Jag tog in Brego lite tidigare för att han skulle hinna äta och torka lite innan ridningen medan jag gick åt åt lunch. Note: Jag har lämnat honom ensam förut utan problem. 10 minuter-kvart senare kommer personalen i och säger att Brego är ”wild and crazy” i sin box och jag kastar mig ut till stallet. Brego står och slänger och sparkar i sin box. Jag går in till honom och försöker på olika sätt lugna ner honom. Jag börjar med att klappa på honom, träna back och kom, klia honom i pannan som har tycker om, men ingenting verkar fungera. När de andra eleverna kommer till stallet med sina hästar så får Infra stå utanför Bregos box – vilket jag hopas ska lugna ner honom lite. Det gör det inte och Brego står fortfarande och sparkar. Jag vill inte sätta fast Brego i gallret men jag kan fortfarande inte ha honom springandes runt i boxen så jag ber en av eleverna som inte ska rida hålla honom i grimskaftet med öppen boxdörr medan jag gör iordning honom. Han är fortfarande stissig fram tills att jag ska kratsa hovarna på honom – då blir sitt glada själv igen. Jag sadlar och tränsar, Brego är fortfarande spänd.

Redan från början av ridpasset försöker jag få Brego i ett bra tempo. I traven får han nästan direkt fart. Idag ska vi träna på framdelsvändningar och skänkelvikningar på rakt spår. Min ridlärare säger att skänkelvikningar är bra när man tränar tempo så vi tar det här tillfället i akt att träna ordentligt på det så jag tycker det kan vara väldigt svårt. Vi börjar göra framdelsvändningar i skritt. Framdelsvändningar är inte min starka sida och Brego förstår först inte vad han ska göra. Jag glömmer att hålla emot yttersida och han faller över. När jag väl gör som man ska blir han stark. I skänkelvikningarna händer samma sak men går där bättre. Vi går därefter över i trav och jag behöver hålla ihop Brego ganska mycket och ta tillbaka honom – tvärt emot det jag försökte göra ifrån början – men det går efter mycket om och men väldigt bra. Det svajar lite fram och tillbaka när jag gömmer yttersidan och när han blir stark. Vi avslutar ridpasset med trav. Jag försöker hålla upp Bregos huvud lite så att han kommer i en högre form istället för den låga långa som han brukar vara i. Vid det här lagen kan jag bestämma över tempos som jag vill, både korta och länga. Det här var superbra övningar som vi ska ta med oss i framtida träningar.
 

11 februari
Idag red Dan, som ridit i ca 2 år, Brego i grupp och jag tittade på. Dan red Brego även förra torsdagen på bett och Brego var väldigt obekväm och slängde väldigt mycket med huvudet och tuggade. Det första jag reagerade på var Bregod vinklade kotleder – något jag inte sett tidigare. Jag berättade för Dan hur jag brukar rida Brego och han fick välja på att rida på kapsonet eller cavemoret – då han sagt att han brukar rida med dubbla tyglar. Förutom det så verkade Brego glad. I traven gick han som vanligt ojämn i början och Dan släppte honom på fria tyglar. Dom värmde upp med bågar längs långsidorna, Brego såg bekväm ut förutom ojämnheten, han år dock i ett väldigt långsamnt tempo. Dan höll hela tiden på längre tyglar trots att det började va dags att låta Brego ta stöd på kapsonet. Dagens övning handlade om galoppfattningar på volt. Övningen började med att gruppen skulle fatta galopp mellan två koner innanför spåret. Dan, liksom jag, ser ut att ha svårt att hålla koll på hästens yttersida och håller även görna lite mer i ytertygeln än innertygeln när han ska fatta galopp. Brego, som redan har svårt med galoppfattningarna får ingen balans och kan därför inte fatta galopp. Det syns tydligt hur mycket hjälp Brego behöver av ytterhjälperna och en stillasittande ryttare för att inte gå ojämnt. Dan får ett spö att hålla i handen och det märks att Dans fokus läggs på den handen (inner) och ställer omedvetet in Bregos huvud och kan därefter fatta galopp. Nästa steg i övningen är dom ett egipage i taget inne på stora mittvolten och ska fatta galopp mellan två koner, galoppera ett varv, sakta av och trava ett varv, osv. Samma problem uppstår även här, att ytterhjälperna saknas och Brego kommer i oblans. När ridläraren ber Dan korta tyglarna så de blir sträckta så tar Brego gensast stöd och blir mer balanserad. Han slappnar av och både trav och galopp rullar på bra. Ska prova att rida i bara hack imorgon.
 

12 februari
Jag började dagens träning med att skritta fram ute, något som verkade uppskattas av Brego. Jag upplever att man får bättre framåtbjudning om man värmer upp med en uteritt. Vän inne i ridhuset knyter jag upp kapsontygeln för att fokusera på bara hack-tygeln. Jag gör halter och tempoväxlingar. Vi travar även i båda varven. Brego svarar direkt på hacket – han är alldeles för känslig för det. Kapson vore det bästa för honom. Jag tränar tempoväxlingar i trav, kortar upp på kortsidorna och ökar på långsidorna. Han går fram i ett jättebra tempo och är inte alls instabil. Jag håller handen lite högre än vanligt för att han inte ska komma i den långa formen. Vi går från halt till trav och han lyssnar jättebra hela tiden. Vi lägger även in en galopp, men lät det va resten av passet då jag inte vill börja bråka med galoppfattningarna som han har så svårt för. Jag är väldigt nöjd med dagens träning och tror att Brego kommer gå utmärkt med kapson.
 

16 februari
Idag tränade vi tempoväxlingar i grupp på volter. Brego var inte alls framåt och tog inte stöd på kapsonet. Fick till slutet av lektionen lite mer framåtbjudning, men han var fortfarande väldigt lång i kroppen och kunde inte korta sig. Inget bra träningspass.
 

17 februari
Idag var det markarbete. Övningen gick ut på att trava över fyra cavalettibommar på volter och avgöra vilken placering som är bäst för den hästen man red på. För Brego passade mitten bra och han höll balansen väldigt bra över bommarna. Vi gick på slutet över i galopp, vilket oroade mig lite då varken bommar eller galopp är Bregos starka sida. Brego snubblade varje försök över bommarna och ridläraren sa att jag måste ha mer tempo. Det är svårt att få homom i ett högre galopptempo utan att länga på tygeln vilket leder till att han tappar stödet och blir lång i kroppen. Jag smackade på innan bommarna och lät honom gå själv. Han klarade därefter serien två gånger i höger varv. Nina tycker att Katta ska kolla på Brego när jag rider på fredag pga hans ojämnhet i början av lektionen.


Uppdatering
Går med sidepull på lektion, jobbar på bra, fått igång bakbenen mer. Dock blivit lite stark i handen. Variera med hack? Jag provrider eventuellt V. 19.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: