minkaralillaponny.blogg.se

- Yddsa's gymnasiearbete, 2016, Realgymnasiet i Uppsala

Cannenburgh's Jordi


1 april

Mr. Little Prince Carming - Jordi har jag longerat 2 ggr förut. En lite svårare och känslig ponny. (Är medveten om att kapsonet aitter för långt nee och ska byta sidostyckerna idag) Jag började som vanligt med att tömköra i skritt och göra halt. Räckte med att bara höja handen så stannade han för trycket. En mycket känslig ponny altså. Jordi förstor inte alls vad som skulle göras så jag lät honom skritta runt runt runt på en volt med långa tömmar, bara låta honom känna att det fanns något på hans nos och att det inte var farligt. Skrittade, bytte varv, några enstaka halter. Han försökte vända några gånger när han inte förstod annars var han hur duktig som helst. La in lite trav på långa tömmar - verkade uppskattas, och sen avslutade vi. Man får inte ställa höga krav i början. Min första projekthäst, Brego, var likadan i början och tog inte stöd förren tredje eller fjärde gången jag red honom. Jordi kommer bli en rolig utmaning :D


2 april
Vi gjorde inget häftigt utan fortsatte där vi avslutade igår. Först skritt och trav på långa tömmar på en volt, därefter försökre jag korta upp tömmarna för att låta honom känna lite tryck mot nosen och ändå fortsätta gå framåt. Jordi var ungeför lika förvirrad som han var i torsdags, men vi jobbade bara i 20 minuter och avslutade så fort han fattade vad han skulle göra. Små steg.
 


4 april
Jordi är min nya favoritponny. Totally. Man är så ambitiös och lyhörd. Idag fortsatte vi på samma spår som innan idag med kortare tömmar och mer travarbete. Inget häftigt. Han börjat ta lite stöd. So proud
 
 

6 april
Vi jobbade på precis som tidigare gånger och igår var han bättre än bäst. Sänkte sig och tog stöd på kapsonet, tuggade och frustade. Han känns i princip klar för att gå lektion. Vi anslutade träningen med att lägga ut objekt på marken och gå förbi, lukta och trampa på dom. Lilla ponnyn som folk tror är så nervös är egenrligen jättetuff! Jordi är helt klar för att gå på lektion.


Uppdatering
Väntar på att prova sidepull på lektion. Tömkörde två gånger förra veckan och han är fortfarande bäst!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: