minkaralillaponny.blogg.se

- Yddsa's gymnasiearbete, 2016, Realgymnasiet i Uppsala

Rosenborgs Wakinya - 04

 
2 april
Wakinya, en riktig stjärna :) Jag hade aldrig ridit den här hästen själv förut men sett henne gå lektioner ett antal gånger. Wakyinya går på pelhambett då hon är väldigt tung i handen - altså en sån häst som jag skulle ja väldigt stors problem med då jag är bäldigt svag i mina händer och lätt får ont. Det här skulle vara en liten upplevelse för mig som bara ridit ponny vid två tillfällen de två senaste åren. Använde mitt cavemore som är en kombination av kapson och hackamore. När vi kommit upp i ridhuset börjar vi med att bara skritta runt med hacktygeln hängande och kapsontygeln halvlång. Försökte göra lite halter utan god respons. Kortade upp tyglarna ganska tidigt pga detta. Trav och avsaktningar samt serpentinbågar. Fick även där ingen bra reaktion då hon bara kortade upp halsen och tog inget stöd. Sekunden jag tid tag i hacktygeln var det som en switch-on och Wakinya visste precis vad som gällde. Stöd, kurvade ihop halsen ett par gånger och blev låg, men det är hennes grej som hon även gör på bettet. Denna ponny som altså i vanliga fall har lätt att bli tung i handen och svårare att stanna gick som en pärla på hacket, tog stöd, gjorde jättefina avsaktningar från galopp till trav och skritt, samt gick undan för skänkeln hur bra som helst. :D


6 april
På kvällen blev jag ombedd att rida Wakinya på första lektionen - på hack. Vi tränade på galoppvolter och hon skötte sig så bra!


15 april
Några barn tyckte att Wakinya hade blivit starkare med hackamoret så det är osäkert om hon får ha kvar det.


Uppdatering
Tror de duktigare ryttarna rider på hackamoret, men pelhamet och tränsbettet hänger framme till nybörjarna.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: